Program Pracowni Rzemiosł Różnych

Instruktor: Barbara Schimmelpfenning

Pracownia rzemiosł różnych ma na celu poszerzenie wiedzy na temat rzemiosła użytkowego, jak również poszukiwanie nowych technik i metod terapeutycznych poprzez łączenie ich ze sobą. Pozwala to na stworzenie wyjątkowych prac.

Pracownia ma charakter zmienny wynikający z kreatywności i pomysłowości uczestników.

Trening higieniczny został wdrożony, jako stały element zajęć, poprzez odpowiednio dobrane i wykorzystywane metody i techniki pracy.

Program pracowni obejmuje, m.in.:

  • Zdobywanie umiejętności wyrobu mydła tradycyjną metodą „naszej babci” oraz nowoczesnymi metodami, tworząc produkt codziennego użytku oraz wyrób artystyczny;
  • Poznanie tajników wyrobu kosmetyków (m.in.: kremy, pilingi, maseczki, szampony) pozyskiwanych z dobrodziejstw natury (glinki, algi, ekstrakty owocowe i roślinne, woski, sole, oleje roślinne oraz naturalne olejki eteryczne);
  • Wyrób papieru czerpanego poprzez wykorzystanie masy papierowej, susz roślinny, materiały pasmanteryjne oraz różnorodne materiały wykorzystywane w zdobnictwie. Wyprodukowane arkusze papieru zostaną wykorzystane do produkcji kartek okolicznościowych i opakowań ozdobnych;
  • Zastosowanie farb kredowych Annie Sloan, wykorzystywanych, m.in. podczas: renowacji mebli oraz zdobienia przedmiotów użytkowych, takich jak: stoliki, pudełka, szafki na klucze, listowniki, doniczki, skrzynie itp.;
  • Wykonywanie świec.

    Głównymi celami pracowni są:
  • rozwijanie zainteresowań;
  • poszukiwanie i poznawanie nowych metod i technik pracy;
  • zwiększenie wiary we własne możliwości;
  • poprawa zdolności koncentracji i uwagi;
  • nauka samokontroli poprzez umiejętność dostrzegania własnych błędów;
  • zachęcanie do przejmowania i wykazywania inicjatywy w trakcie zajęć;
  • kształtowanie poczucia estetyki;
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
  • kontynuacja treningu ekonomicznego w formie pieniężnej i niepieniężnej;
  • trening i rozwój podstawowych umiejętności, w tym: wyraźnej mowy, czytania, pisania, rozumienia tekstu, liczenia, posługiwania się zegarkiem, poczucia czasu itp.;
  • poprawa komunikacji werbalnej;
  • podtrzymywanie aktywności społecznej.

    ​Uczestnicy biorący udział w zajęciach zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania higieny osobistej oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.Zajęcia realizowane są na podstawie „Indywidualnego Programu Rehabilitacji” przygotowanego dla każdego uczestnika po uwzględnieniu indywidualnych umiejętnoości oraz możliwości.Instruktor pracowni nawiązuje i podtrzymuje kontakt terapeutyczny z uczestnikami i rodzicami/opiekunami prawnymi oraz środowiskiem i zespołem aktywizująco – terapeutycznym.